torsdag 4 februari 2016

Calle Rockbäck bloggade Lommabo-hamnade i finsk TV

Här intervjuas den finska författaren, Onerva Hintikka, om sin nya bok i finsk TV. 
Boken på finska, handlar om Lapplandskrigets vånda och fasor. 
Onerva fann Lommabon, Knut Ekdahls dramatiska krigsupplevelser under andra världskriget vid den finska gränsen i Norrbotten/Lappland, på min blogg. 
Nu har Knuts krig alltså till och med hamnat i finsk TV. 
Jag har tidigare skrivit om den finska författaren, Onerva Hintikka som fann vägen in till mina blogginlägg om Knuts krig. Nu ingår en del av materialet i boken som blivit väl mottagen i Finland. 
Tyvärr fick Lommaprofilen Knut Ekdahl inte uppleva sin märkliga resa-från bloggen, boken till finsk TV. 
Knut dog i mars 2015. 
Jag vet att Knut skulle blivit väldigt stolt. Det här resan var inget vi ens kunde drömma om. Den gången han öppnade upp sitt minnesalbum för mig, med bilder från andra världskriget. Det blev en hel del fantastiska historier på bloggen. Historier från en svensk soldat som aldrig tidigare berättats. 
Säkert sitter Knut på sin molntapp och myser. 
Säkert drar han en rolig historia om Finland. 
Det var sådan han var. 
Jag saknar dig Knut. 
Väldigt mycket. 
Ett stort tack till Onerva Hintikka som skrev boken. 
Hoppas den ges ut på svenska.

Inga kommentarer: