söndag 14 februari 2016

Alla hjärtans dag: Från ett monument i Lomma-till massakern i Chicago

Lomma kyrka färdigställdes för 143 år sedan. I dag är det ingen som tänker på att kyrkan är ett monument över Lomma som centralorten i Sverige för all framställning av tegel. 
Kyrkan står där i ur och skur, piskad av hårda vindar. Inget biter på det berömda, något mörkgula teglet. 
Det är endast prästerskapet som i dag bryr sig om monumentet från en svunnen stormaktstid inom tegelframställningen. 
Jag själv fick redan som barn ett bisarrt intresse för tegel, närmare bestämt S:t Valentine massacre i ett garage på 2122 North Clark Street i Chicago. 2010 inför Alla hjärtans dag bestämde jag mig för att ta reda på vad som hänt med en speciell tegelvägg. 
Sju medlemmarna från Bugsy Moran ligan radades upp mot väggen av tegel. 
Al Capones hejdukar mejades sedan ner samtliga med kulsprutor av märket Thompson. Rena avrättningen. 
Efter mycket om och men, än hit och dit, lyckades jag knäcka den blodiga tegelväggens historia fram till våra dagar. 
Det blev en resa jag aldrig kunde drömma om. 
Jag publicerade historien på bloggen den 14 februari 2010
Läs gärna historien. 
Du får en resa som slår Lomma kyrka med hästlängder. 
Ja, på tal om tegel då, vill säga.

Inga kommentarer: