måndag 11 januari 2016

”Världens mest efterlysta kvinna kontaktade mig”

Storyteller. 
Jag gillar det engelska ordet. 
Mustigare än berättare. Känner mig mer bekväm med storyteller. 
Lögnen blir genast vackrare. 
I helgen fick jag ett mail från en av världens med efterlysta kvinnor. I alla fall var det så i november 2011. 
Interpol-International Criminal Police Organization (ICPO)-skickade ut en most wanted-lista på 322 namn med bilder och annat smått och gott. 
Brotten man efterlystes för, innehöll hela skalan av förbrytelser. Av alla dessa namn var 17 kvinnor. 
Kallad världens mest efterspanade kvinnor. Jag satsade på kvinnorna.
Där fanns en vacker kvinna från Kanada som stack ut ur mängden. Hon hade flytt med sitt barn till ett land i Mellersta Östern. 
Fader hemma i Kanada förtvivlad. Interpol efterlyste henne för kidnappning. Det var inte mer med det. 
Åren gick. 
Tills i söndags. 
Plötsligt hör kvinnan av sig till mig. 
Hennes önskemål är att jag ska plocka bort bilden på henne och barnet. Det kan annars ställa till det. Inte minst för dottern som i dag bör vara 12-13 år. 
En känslig ålder. 
Mamman berättar också att de nu har återvänt till Kanada. Hon är inte efterlyst längre. Inväntar domstolens beslut om vårdnadstvisten. 
Därför är det viktigt att,”snälla, plocka bort bilderna.” 
Eftersom jag är en godhjärtad person, gjorde jag så. På wanted-bilden maskade jag över kvinnans ansikte. 
Världens mest efterlysta kvinna som inte längre är världens mest efterlysta kvinna blev glad och oerhört tacksam. 
Jag hade gjort en insats i Kanada. Kände mig nästan som barndomens hjälte, gränspolisen King. 
Det var väl en söt liten berättelse, levererat av Storyteller. 
Vill då få hela originalstoryn, klicka HÄR.

Inga kommentarer: