onsdag 6 januari 2016

Nyårsgåva slutade med stjärnfall i Lomma

På årets första dag, skrev jag om en gåva till en ädel kvinna som ringde upp och önskade ett Gott Nytt År. 
I ren glädje gav jag henne stjärnan på himlavalvet som låg till höger om polstjärnan. 
Jag döpte t o m stjärnan till det fornnordiska kvinnonamnet, Boel. Passande. 
Sedan slog det mig. 
Kan man göra så. Skänka bort en stjärna i rymden? 
För att utreda fakta kopplades Ulf R Johansson in som driver Cassiopeiabloggen i god rymdfart
Ulf R grubblade några dagar. (texten fortsätter efter bilden)
Här är hans svar: 
"Rymden tillhör alla, vilket betyder att ingen - varken privatpersoner eller stater - kan inmuta t ex himlakroppar. FN-medlemmarna inklusive Sverige har undertecknat ett speciellt rymdfördrag om hur rymden får utnyttjas och inte utnyttjas och juridisk rymdrätt är i dag inte bara "advokatyr". Men oskyldig namngivning då? 
En väninna till mig, som är galen i Drottning Christina, har t ex ett flott diplom som visar att en viss stjärna uppkallats efter vår märkliga Vasaqueen. 
Det diplomet kunde jag ha skrivit ut till henne! Allt är naturligtvis bluff. 
Vem som helst får kalla saker och ting vad de vill, men nån legal status har det inte om du plötsligt vill ändra namnet på Pluto efter din sjuka moster för att hedra henne. 
Här kommer nämligen IAU, International Astronomical Union, in i bilden - yrkesastronomernas egen international har rätten att t ex namna kratrar på planeter och säljer absolut inte markbitar på månen. 
IAU:s hemsida kan den som vill fördjupa sig i saken."
Alltså. 
I Lomma blev min nyårsgåva till ett stjärnfall. 
Fast vi kan alltid låtsas-Boel och jag.

Inga kommentarer: