lördag 30 januari 2016

Memoarflik: Mitt liv med Ricky Bruch

Kom och tänka på den här historien, när konstmuseet Louisiana var med i TV-programmet, På Spåret. 
I dag är det ingen som bryr sig om f d världsstjärnan i diskus, Ricky Bruch (1946-2011). 
Denna minst sagt omstridde idrottsman har stoppas undan längst ner i historiens koffert. Ingen har en aning om att han blev tvåa på 60 m i sin första tävling i just Lomma. Bara en sådan sak. 
Jag lärde känna Ricky i en DM-tävling för skolor för ca 53 år sedan. 
I kula. 
Givetvis vann han med åtskilliga meter. Tack vare sin lysande teknik. Det blev min första och sista kultävling. 
Ricky skulle däremot göra en formidabel karriär, både på som utanför diskusringen. 
Våra vägar korsades lite då och då. Inget märkvärdigt alls.
Ricky blev allt mer knepig och drog sig tillbaka för aldrig mer ge någon intervju. Många journalister försökte, men stupade på en stängd dörr. 
Jag gav mig tusan på att fixa den där omöjliga intervjuven. Ricky bodde 1991 i en lägenhet på Bellevuegården i Malmö. 
Jag tog med mig Rickys mamma, Annelies. En hjälpreda så god som någon. Mitt ess i rockärmen, så att säga. 
Genast inleddes något av en fars. Under en veckas tid försökte mamman och jag genom förhandlingar genom brevlådeinkastet få honom öppna dörren. 
”Nej, jag vill inte träffa någon”, skrek Ricky Bruch till svar genom springan till brevinkastet.Projektet verkade hopplöst. Mamman tyckte inte vi skulle ge upp.
Så där höll vi på. 
Dag ut och dag in. 
In åkte också några smörgåsar genom brevinkastet. 
Så plötsligt gav Ricky upp. Öppnade dörren med tårar rullande ner för kinden. Kramade först mamman sedan mig. Jag klev över tröskeln och var inne i en stökig lägenhet. Berg med videoband.
En tid senare tog jag med mig Ricky i bilen till Helsingör. Stannade till på konstmuseet, Louisiana, åt dansk fläskestek på en mysig kro.  Vi trivdes gott tillsammans.
Det blev också en bra story som slogs upp stort i Kvällsposten. 
Vi höll kontakten. 
Ricky skickade mig sin bok. Ingen litterär sensation, precis. Vi ringde varandra. Ricky alltid sjuk. 
Psykiska problem. 
Många andra problem.  
Ricky fick cancer och dog den 30 maj 2011. 
I dag är Sveriges färgstarkaste idrottsprofil glömd, men i mitt hjärta finns han för alltid kvar. FOTNOT. Ricky Bruch har fortfarande det svenska rekordet i diskus med 71,26 m.
 

Inga kommentarer: