fredag 29 januari 2016

Kirurgen Paolo Macchiarini-den vita rockens skandaler

Den vita rocken som har makt över liv och död. En läkares utrustning som vi lärt oss respektera. 
Under 1920-talet när läkaren dök upp i sjuksalen i sin vita rock, tvingades aldrig så sjuka patienter stå i givakt vid sjuksängen,
Ronden var en gång i tiden lika storslaget som en militärparad i Nordkorea. 
Alla bugade och bockade när läkaren, alltid män, dök upp i sin vita rock. 
Numera är ronden lite hipp som happ. Den vita rocken dyker i bästa fall upp utan sitt entourage. 
Jag saknar faktiskt den storslagna ronden som fick både patienten och den vita rocken att känna sig upphöjda. 
Gud Fader själv. 
De senaste dagarna har min respekt för läkaren i den vita rocken havererat. Något lite i alla fall. 
Vad sägs om följande: 
En skolläkare häktas som pedofil. 
En annan läkare kidnappar en kvinna. Stänger in henne i en egen tillverkad bunker. För sexlekar. 
Kirurgen på Karolinska Universitetssjukhuset, Paolo Macchiarini, opererar in konstgjorda plaststrupar på friska ryska medborgare som dör-se lilla bilden. 
Om inte värst av allt, så helt otroligt. 
Rektorn på fiiina Karolinska ser inget konstigt i det. Trots överbevisning.Visserligen börjar fiiina rektorn i smårutig kavaj backa. Det skulle ta otaliga turer, känns det som.
Märkligt. 
Brotten i samtliga fall mot den omhuldade läkaretiken monumental. 
Mina läkare i vita rockar som kan träs upp på ett snart 70-årigt pärlband, har varit fantastiska. Jag har tydligen haft tur. 
Utom en gång. 
Det var en läkare som uppträdde obeskrivligt otrevligt mot min lilla son för över 20 år sedan. Det var en burdus jävel. Jag anmälde honom till Ansvarsnämnden som kom fram till att läkaren i den vita rocken inte gjort något fel. 
För en tid sedan såg jag läkarens dödsannons i en tidning. Jag jublade inte, men log segerviss i mitt stilla sinne. 
FOTNOT. En läkare som anmäls till Ansvarsnämnden prickas sällan. Patienten förlorar till 99 procent.

Inga kommentarer: