lördag 2 januari 2016

Facebook mysterium: Jag är utslängd från Lommakoll-publiceras ändå

Damen på det illa medfarna fotot är gammelmor Carma. Någon har skrivit farmor ovanför hennes huvud. 
Rörande. 
Faktiskt. 
Den 29 november 2011 skrev jag på bloggen om Carmas tragiska slut. Den berömda stormen annandag jul 1902 som rasade in över Lomma tog hennes liv. 
Det var en nyhet, god som någon. Jag kunde avslöja den tragiska historien tack vare bilder och uppgifter jag fått från kvarlevande familjemedlemmar. 
Åren gick. 
Plötsligt ser jag under nyårsdagen, att det kommer besökare till det gamla inlägget på bloggen. Carmas öde börjar åter beröra Lommaborna. 
Jag fattade ingenting. 
Då får jag ett besked från vännen Sven Trönne. 
Sven som numera är pensionär, har jobbat inom Lomma kommun i drygt 36 år. Han är således ett känt ansikte i byn. 
Han skriver: 
”Någon hade lagt ut i Lommakoll (Facebook) ett äldre blogginlägg av Dig som handlade om stormen annandag jul 1902. Jag vill bara skriva att det var en mycket intressant läsning.” 
Tack, säger jag till Sven. 
Sedan förklarar jag för Sven att jag blivit utslängd från Lommakoll på Facebook. 
Avstängd. 
Bortjagad.
Varför begriper endast damen som driver sidan. 
Sven igen: 
”Om någon borde varit med i Lommakoll, så är det Du för Du har ju koll på det mesta.” 
Tack igen, Sven. 
Märkligt nog går det tydligen för sig när andra lägger ut mina gamla inlägg på Lommakoll. Högst egendomligt. 
Vill du ha hela den fantastiska historien om Carmas tragiska öde, klicka HÄR!

Inga kommentarer: