tisdag 22 december 2015

Julfrid råder över avloppsnätet i Lomma kommun

Det blev inte alls som det var tänkt. Här försöker jag sätta fast en klädnypa över näsan som illustration. 
Det gick inget vidare. 
Det gick inte alls.
Den moderna klädnypan har blivit mindre. Vill inte alls fastna i kranen. Tänk så smått allting ska göras i dag. 
”Smått? Din kran har blivit större. Det ser du väl. Näsan påminner mer om en ångvält än en vanlig liten rar normal näsa,” snäste hustrun, sådär som bara kvinnor kan. 
Kranen är i alla fall kranen. 
Klädnypan är i alla fall klädnypan. 
Gick inte alls att få fast på näsryggen. 
Där rök den illustrationen till luktstöten över Lomma kommun. 
I går ringdes det mest in klagomål från Bjärredsborna. I dag körde jag rakt in i stanken som från ett brustet avloppsrör i byn. 
Jag sneglade på hustrun som skrek: 
”Det var inte jag. Skäms.” 
 Vi män får våra törnar. 
Nåväl, jag bestämde mig för att gå till botten med stanken. 
Ringde Jimmy som jobbar med kommunens avloppsnät. 
Han om någon borde veta. 
”Alla avloppen i kommunen är hela och fina. De förbereder sig för ett tungt julfirande just nu. Inga som helst problem. Det är tången från havet som stinker”, lyder hans lugnande besked som fick hustrun genast att ta itu med Janssons frestelse.
Julfrid råder alltså över avloppsnätet i Lomma kommun. 
Kan alltid vara bra att känna till. 
En mycket liten klädsam lokal julnyhet. 
För dig och mig. 
Asch, skit samma med klädnypan. 
Den var ändå för liten.

Inga kommentarer: