onsdag 2 december 2015

Björn Ranelid sågar regeringens språkbruk: papegoja och kloaksvenska

Författaren Björn Ranelid var häromdagen i högform på Facebook. 
På sin officella hemsida sågar han först statsminister, Stefan Löfven: ”Det är inte okej. Så talar en statsminister i Sverige i dag. Ordet okej eller okey eller som förkortning OK är en slasktratt och en kloak i det svenska språket. En lyhörd papegoja kan lära sig det kvädet efter ett par timmars träning.” 
Det här, mina vänner, är en ordentlig känga åt landets statsminister. Även jag reagerade när jag hörde Stefan Löfvens ordval i TV. Okey hör inte hemma i en statsmans vokabulär. 
Björn Ranelid var inte färdig med det. 
Nästa minister till den Ranelidska stupstocken, utbildningsminister Gustav Fridolin. Det är när Fridolin i TV, Ranelid vidare, "får frågan om vad han tror att det betyder för miljöpartiet i opinionssiffror att hans parti har accepterat det senaste utspelet från regeringen i mottagandet av flyktingar, så svarar han ordagrant: 
Jag skiter i det."
Även denna gång satt jag och gapade i TV-soffan av pur förvåning. Människan är för böveln utbildningsminister och uttrycker sig så illa. 
”Jag skiter i det” 
Björn Ranelid formulerar sista hugget så här: 
”Miljöpartisten borde inte släppa sina fekalier och sin träck på allmän plats i språket. Han är utbildningsminister i en regering och han bör och skall behärska det svenska språket och uttrycka sig med sans, vett och bildning. Det är kanske i samklang med det allmänna förfallet i rikets skolor att uttrycka sig så plumpt och obegåvat.” 
Jag håller med Björn Ranelid till 100 procent. 
Papagoj-och kloakspråk hör inte hemma bland ministrar i den svenska regeringen. Möjligen är Stefan  Löfven fortfarande kvar i lunchrummet hos Hägglunds i Örnsköldsvik, där han en gång började som svetsare. 
Gustav Fridolin i kloakspråket, när skolan har rast. 
Bra rutet, Björn.

Inga kommentarer: