torsdag 19 november 2015

Sju år efter Bettie Page död: Världens första pinuppa kläs av naken på nätet

Världens första tecknade pin-up girl, Bettie Page, är i dag högvilt på nätet. Det senaste året har det läckt ut föga smickrande bilder på Bettie. Bilder som tidigare i stort sett varit totalförbjudna i USA. 
Det rör sig inte om några rara söta oförargliga pin-up bilder som tog USA med storm i början av 1950-talet. 
Nej det handlar om porrbilder med Bettie Page. Liggande uppflängd och uthängd till allmän beskådande. 
Hur kom jag då på denna förvandling?
Den 18 december 2008 skrev jag om Bettie Page. Världens första tecknade pinuppa hade gått till de sälla jaktmarkerna, 85 år gammal. 
Frid över hennes minne. 
Bloggen var väldigt färsk på den tiden. Det var förhållandevis Internet också. De sociala medierna fanns inte. 
Det fanns alltså inte mycket bilder på Bettie att få fram. Inlägget begravdes sedan i all stillhet bland de övriga 3000-blogginläggen. 
Åren gick. 
Bettie Page som levt ett omtumlande liv med långa vistelser på mentalsjukhus m m, fick vila i frid. 
Ända tills för en tid sedan. 
Plötsligt upptäcker jag, att blogginlägget med Bettie Page från 2008 börjat få drös med besökare. 
Vad händer? 
Min nyfikenhet väcktes. 
Jag spårade orsaken. 
Bettie Page har som död person blivit hot stuff på nätet. Fast i mindre smickrande sammanhang som fått den gamle prosten att rasa från predikstolen.
Det kan tyckas osmakligt. 
Jag tycker Bettie Page är sötast så här. Det är så jag vill minnas henne:

Inga kommentarer: