tisdag 3 november 2015

Polisen har gått in. Tömningen av tiggarlägret i Malmö har börjat

I morse gick polisen in i Tiggarlägret i Malmö. Industrigatan spärrades av. Vid själva inbrytningen blev det stökigt vid grindarna in till lägret. 
Svenska demonstranter med vänstersympatier fick släpas bort. Danska yrkesdemonstranter samt även boende i lägret lyftes bort till ett okänt öde. En polis blev lindrigt skadad. En person är gripen för våldsamt motstånd.
Nu återstår det ett 50-80-tal EU-migranter (tiggare) som blockerat sig inne i sina ruckel. Siffror och uppgifter får tas med en nypa salt. Informationen är minst sagt rörig.
Vid halv tio-tiden lämnade många av tiggarna lägret. De vandrar nu till kommunhuset. Kvar i lägret är ett 30-tal tiggare som polisen nu inlett en dialog med. De sociala myndigheterna är också på väg till lägret som för övrigt börjat rivas. Grävskopor har körts in.
Polisen räknar med att tömningen tar minst hela dagen. 
Hela lägret har spärrats av. 
För min egen del har jag följt dramat i framtidens TV, Expressens och Aftonbladets webb-TV som direktsänder hela tiden. 
Fantastiskt för en pappers journalist som jag trots allt är. 
Här hänger inte riktigt SVT och TV4 med i svängarna. För inte tala om pappers tidningarna som kommer ut i morgon. 
Inte ens jag som bloggare hänger längre med. 
Andra sidan så är jag trots allt folkpensionär 

Inga kommentarer: