måndag 16 november 2015

Piggelinrevy i Lomma

Jag tänkte i dag skriva om de japanska kamikazepiloterna. Under andra världskriget kraschade de sina plan i amerikanska krigsfartyg. Det var dåtidens form av självmordsbombare. 
Då landade i min famn som glada goda piggeliner, revygruppen Pro-vi-va i ABF:s regi. 
Ett gäng glada pensionärer i Lomma som den 28 november bjuder på en julshow i Pilängskolans aula. 
Jag blev alldeles varm till sinnet. 
I juni skrev jag på BLOGGEN om Bodil Wirèn som drog i gång gruppen-se det lilla löpet. 
Sommarkul blir alltså också julkul. 
Jag tittar på bilden här nedanför. 
Känner igen Bodil, sittande i mitten. Jag känner också igen Lisbeth Andersson, trea från höger översta raden på bilden. 
Storsonen hade Lisbeth som lärare under några år. Bättre lärare än Lisbeth fanns inte: språkligt begåvad som få samt mycket välutrustad mellan pannbenen. 
Nu återvänder hon som glad pensionär till Pilängskolan och spexar som gammal kärring. En gång i tiden spelade hon t o m barnteater tillsammans med Eva Rydberg. 
Det är bara så underbart. 
Det här kändes mycket bättre att skriva om. 
Bort med alla galna självmordsbombare. 
In med en piggelinrevy i Lomma. Det mår man fan så mycket bättre av. 
FOTNOT. Föreställningen börjar kl. 15.00 den 28 november. Biljetter för ynkliga 50 spänn kan köpas på biblioteket.

Inga kommentarer: