måndag 23 november 2015

Frisläppte terrormisstänkte kan tjäna miljoner

Här står jag och bollar med miljonerna. 
Bilden är mer än 30 år gammal. 
SE-bankens personal på huvudkontoret i Malmö staplade upp miljonerna åt mig i bankvalvet. Jag skulle använda bilden i ett reportage jag höll på med. 
Nu gör miljonbilden comeback som min illustration till årets presstavla: medierna var allt för snabba med publicera namn och bild på den 22-årige mannen som greps på ett asylboende som misstänkt terrorist/ terrorplaner. 
SÄPO blåste upp storyn. Papperstidningarna, webbtidningarna, TV och radio, sociala medier osv, hakade på och brände 22-åringen. 
Plötsligt släpps han. 
Helt fri. 
Fri som en fågel. 
Nu har alla skägget i brevlådan. Vrider sig i plågor. 
I morse satt SVT:s nyhetsboss, Ulf Johansson, och stammade fram sitt dåliga försvar till publiceringen. 
Inte tal om annan, än att alla-utom jag-bröt mot god publicistisk sed. För en gång skull rycktes inte jag med i den allmänna villervallan. 
Om 22-åringen nu skaffar en god advokat, finns där miljoner att hämta. Jag skulle råda honom att knyta upp Sture ”Quick” Bergwalls advokat, Thomas Olsson. 
Han är en stjärna. 
Thomas Olsson och 22-åringen som utan tvekan fått sitt liv fördärvat i Sverige, kunde sedan starta en Eriksgata genom landet och hysta in miljonbelopp som plåster i mannens öppna sår. Fast först kommer 22-åringen kunna räkna in ett skadestånd för han oskyldig satt inlåst några dagar. 
Räkna med ett kattrakande den närmaste tiden. 
Inte minst i Journalisten. 
Vår egen tidning.
För inte tala om TV-programmet, Debatt. 

Inga kommentarer: