lördag 14 november 2015

Dödandet i Paris-rakt ner i TV-soffan

Straxt före 23-tiden i går kväll ringde telefonen. Det var kompis Leif Georg som upphetsat beskrev 18 döda i ett terrordåd i Paris. 
Själv satt jag och slötittade på Idol, inspelat från tidigare under kvällen. 
Raskt över till CNN. 
Där satt vi medan världens hemskhet brakade in i rummet. SVT och TV4 fortsatte med sina planlagda program. Varför bröt man inte?
Jag bläddrade snabbt mellan alla mina övriga internationella nyhetskanaler. Förstenade satt vi i TV-soffan. 
Sirener tjöt. 
Folk sprang fram och tillbaka. 
Många med hjälm och laddade vapen. 
Skott smällde av. 
Var det inte också en bomb? 
Döda och skadade människor lastades in i ambulanserna. 
Dödssiffran steg dramatiskt 40-60. Förvirringen total. Europas kulturhuvudstad under attack. Vi satt mitt i helvetet som sköljde över oss mitt i natten. 
Fortfarande tuggade SVT och TV4 vidare med Madonna och meningslösa filmer. Varför bröt man inte in? 
Först ca 00.20 gick SVT ut med katastrofen. Extra Rapport. Då var det så dags. 
Först kl. 02.30 orkade vi inte längre. Ryser innan jag somnar. Tänker på Sverige haft öppna gränser alldeles för länge. Galenskap i kubik. 
Vilka är det som kommit till mitt eget land?
När jag vaknade efter några timmars orolig sömn hade dödssiffran stigit till minst 153 döda och 200 skadade, 100 tal kritiskt skadade. En svensk död. En svensk skadad. Siffrorna mycket osäkra. Kan vara mindre. Kan också vara långt fler. Militären inkallade. Undantagstillstånd. Frankrike stänger sina gränser. 
Värsta scenariot sedan Andra Världskriget. 
I kväll EM-playoff mellan Sverige-Danmark på Friends Arena i Stockholm. Matchen blir av, meddelar Svenska Fotbollförbundet. 
Independet bekräftar att IS står bakom terrorn i Paris. 
Jag tappar lusten för fotboll.
(källa:Independet)

Inga kommentarer: