tisdag 3 november 2015

Bildextra från rivningen av tiggarlägret i Malmö

Jag hade inte tänkt skriva något mer om tiggarnas läger i Malmö. Så var jag in på Aftonbladets webb-TV. 
Satt och följde rivningen. 
Grävmaskinens väldiga käftar krossade allt i sin väg: 
bara skräp, bara skräp. 
Det slog mig plötsligt. 
Vad är det för slags människor som väljer bo och leva i en sådan fruktansvärd misär? Inte nog med att man bodde i skräphögar, man spred också fruktansvärt med skräp runt omkring sig. Vad är det för människor som sätter sig rakt upp och ner och skiter på marken? 
Ordning och reda är inte precis dessa människors paradgren. 
Fattiga. 
Visst. 
Men fattig människor har jag träffat förr, t o m varit hemma hos. Där höll man allt skiten borta. 
Det lilla matbordet blänkte av såptvätten. Rent på golvet. Inget skräp varken inne eller utanför hyddan. 
Precis så såg det ut i en, minst sagt, fattig djungelhydda på Sri Lanka. 
Men det här. 
Vad är det för människor som kommit in i vårt land, när Rumänien blev medlem i EU? Bara, bara skräp, som sagt var. 
Det blev alltså en bloggbit till om tiggarna i Malmö. 
Och nu ska ett gäng tydligen övernatta utanför Stadshuset i Malmö. Räkna med nya skräphögar i mitt vackra Malmö.
Men vilken skräphög de bott i!? 
Jag tager mig för pannan. 
Rumänien borde skämmas, men det har de väl inte vett till.

Inga kommentarer: