lördag 24 oktober 2015

Tjänstemän och kvinnor löser flyktingboendet i Lomma

Igår kom som bekant man överens om en migrationsöverenskommelse. 
En av de stridande punkterna, där moderaterna fick vika ner sig, var att landets 290 kommuner ska tvingas ta emot flyktingar. 
Hur fungerar då detta i verkligheten. 
På det kommunala planet är det nu lagt kort ligger. Det är bara till att skaka fram boendeplatser åt de katastrofala flyktingmottagandet som Sverige hamnat i. 
I Lomma kommun låtsas de politiskt styrande ha läget under kontroll, något som för övrigt ingen kommun i landet har. 
En nyligen genomförd dammsugning har gett 66 000 platser runt om i landet. Det kommer aldrig att räcka på långa vägar. 
Så hur ser då Lomma på det allt mer accelererande flyktingmottagndet i kommunen? 
Jag får tag på Lomma kommunhövding, Anders Berngarn (m), som befinner sig ombord på världens största kryssningsfartyg, Allure of the Seas, i Medelhavet. 
Det här är en pjäs med t o m en egen linbana ombord. 
”Jag har några dagars semester. Det är en korttur med start i Rom, Neapel, Capri samt landgång i Barcelona, berättar Anders Berngarn, för mig. 
 ”Men boende till flyktingarna som nu kommer i en allt större mängd till kommunen. Hur ska detta lösas”, undrar jag något förvånad. 
Svaret jag får kanske glädjer någon, men definitivt inte alla tjänstemän och kvinnor som sliter med frågan i Lomma kommun. 
”Vi har enormt duktiga tjänstemän som jobbar med att hitta platser till flyktingarna”, slutar kommunhövding Berngarn, innan han skyndar sig till en av de 16 bubbelpooler som finns ombord. Möjligen testar han också baren som färdas upp och ner mellan de tre olika däcken. Det hade jag i alla fall gjort.
FOTNOT. I ordet tjänstemän ingår naturligtvis även kvinnliga tjänstemän. Något rörigt. Därför delade jag upp det i rubriken. 

Inga kommentarer: