måndag 19 oktober 2015

Så smakar ”brevlådekaffe ”

Häromdagen fick jag en liten (50 g) påse kaffe i brevlådan. Jag döpte det snabbt till brevlådekaffe. 
Cafègo hette det och skickats ut av Sofiero Kafferosteri. Reklam, naturligtvis, ett försök att tränga sig in på den väldiga Zoéga-marknaden i Skåne. 
Var jag då exklusivt utvald som provsmakande kaffemoster? 
”Nej, vi har delat ut 70.000 stycken provpåsarna i utvalda områden i Skåne”, förklarar Antonia Backman på Sofiero Kafferosteri i Helsingborg för mig. 
Jag räknar snabbt ut att blir en väldig massa brevlådekaffe åt kreti och pleti. Aldrig man får vara exklusiv. (texten fortsätter efter bilden)
Givetvis måste brevlådekaffet testas, gratis och allting. Dessutom har jag över 60 års erfarenhet av kaffedrickande i långa banor. Allt från kokkaffe, sumpkaffe till dagens kaffebryggare med melittapåsar. 
Först och främst luktade kaffebönorna som kaffebönor ska lukta i mald form. Jag gillar styrka så det blev 4 skedar kaffe till fyra koppar vatten. 
Putter-Putter. 
Sedan var det bara och läppja på drycken. 
Det var väl inte så att jag for upp i himlen av kaffelycka, utan mer ett stilla konstaterande: brevlådekaffet smakade som kaffe ska smaka. 
Inga krumbukter som när Carl Jan Granqvist testar viner. 
Funkar säkert också som kaffegök. 
Tummen upp!

Inga kommentarer: