onsdag 28 oktober 2015

Jan satte färg på Lomma-GLAD IGEN!

Det här är Jan, 76 år, mera känd i Lomma som ”Färghandlar`n”. 
Under många år drev han sin populära färghandel vid Centrumtorget i byn. Jan satte verkligen färg på Lomma. 
Sedan revs hela torget. 
Jans färgstarka butik gick upp i rök. Själv gick han i pension för leva det goda livet. Skrapade en trisslott i TV. Något måste man ju dryga ut pensionen med. Åkte tillsammans med hustrun till Rostock på julmarknad. 
Mitt bland allt jul tingel-tangel slog en stroke till. 
Den alltid glade Jan blev en dystrare Jan. 
Vi sammanstrålade på Vårdcentralen i Lomma. 
Var annars? 
En dyster Jan hade nu blivit en något gladare Jan, för han överlevde sin stroke. 
Han drog sin dramatiska historia för mig. 
Jag skrev om det på bloggen den 26 september 2012. 
 I går sammanstrålade vi igen. Denna gången mitt i byn. Det blev ett strålande möte med många skratt. 
”Du Calle, du ställde verkligen till det för mig på ett positivt sätt. Det är bara inte klokt så många människor som läste om mitt öde på bloggen. Folk ringde och mailade. Det är helt fantastiskt. Underbart. Idag är jag helt frisk, berättar Jan, före detta Lommas ”Färghandlar`n” som alla känner, för mig. 
Det är sådana möten som gör mig så glad. Tänk att bloggen kan skänka en människa en sådan lycka.
Fast det bästa är onekligen att Jan åter är helt frisk igen. Och kan skratta.
Jan satte verkligen färg på min dag. 
Tack Jan! 
FOTNOT: Blogginlägget med Jan i september 2012. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: