torsdag 24 september 2015

Lommaspaning efter flyktingvägar

Det här med den väldiga flyktingvågen som väller in över Europas gränser lämnar mig ingen ro. 
Jag är en vanlig enkelt människa som varken vet ut eller in. Alltså precis som de allra flesta av oss som inte vet varken in eller ut. 
Vi vet inte heller om vi ska stå på vänster eller höger ben. Andra sidan så är vi i gott eller sämre sällskap med alla folkvalda politiker i EU-länderna. 
De är lika goda kålsupare som en annan. Borde kännas rätt men blir ändå alldeles fel. Inte ens Herren kan ge dessa stackars satar vägledning. 
Jag tog kikaren och spanade ut mot världen från min trånga horisont i Lomma. 
Jag fann...(texten fortsätter efter bilden)
...följande text: 
”En av de största tillfartsvägarna för invandrare till EU sker via internationella flygplatser osv”. 
Var det inte professor Hans Rosling som för en tid sedan fick ett internationellt lyft med sin förklaring om att flyktingarna inte kan ta flyget? 
Jo visst, var det väl så. 
Nu blir jag än mer förvirrad. 
Texten hittade jag i en informationsruta på Frontex hemsida. Frontex är EU:s gemensamma byrå för gränskontroll. De om någon borde veta. 
Har Rosling som alltid har rätt plötsligt fel? 
Förstå mitt bryderi.
Frontex har också en karta över flyktingvägarna. Ni kan se den här nedanför. 
Den historiska folkvandringen kommer från alla håll och kanter. Min kikare blev fullproppad, men klokare blev jag inte.  Då blir knappast du det heller.
Nej, jag tror jag fortsätter läsa Jonas Jonassons senaste bok, Mördar-Anders. Den verkar vara mycket roligare. 
Suck.
FOTNOT. Om du tycker svenskan är konstig i bilden här ovanför, beror det på översättningsverktyget. 

Inga kommentarer: