torsdag 27 augusti 2015

SE UPP! Någon vill stjäla dina skattepengar

Då var det tid igen. 
Någon bandit ger sig ut för att komma från Skatteverket. Målet är att kapa din skatteåterbäring. 
Jag fick ett sådant mail i natt. 
Förutom att det är felstavat på två ställen, vill man du ska klicka på en länk som vid första anblicken ser seriös ut, privat.skatteverket.se samt ett nummer. 
Gör absolut inte det. 
Allt är bluff. 
Jag ringde i stället Skatteverkets säkerhetsavdelning. 
”Jaha, så är det tid igen. Fast den här varianten har jag aldrig hört talas om. Du är först med den i år. Vad du än gör, så klicka inte på länken”, sa säkerhetsexperten till mig. 
Jag skickade i stället över mailet till Skatteverkets säkerhetsavdelning. 
Banditerna. 
Blåsta. 
Av mig. 
FOTNOT. Något senare ett mail från säkerhetsexperten på Skatteverket: 
”Jag bett vår växelfunktion att vara uppmärksam huruvida det är fler personer som är drabbade och som hör av sig till Skatteverket. Återigen, stort tack för att du valde att höra av dig”

Inga kommentarer: