torsdag 20 augusti 2015

Lommabornas huvudvärk: Konsumbutikens öde avgörs

Mitt i det s k Lommastråket tronar en dyster klump med ett futuristiskt tak. Det är Konsumbutiken som lades ner i januari/februari 2014. 
Sedan dess har jag fått tusen frågor om vad det ska av lokalerna. Gissningarna har varit många. Allt från bostäder till klädbutik/leksaksaffär till Vårdcentral. I dag har den tomma stora butikslokalen blivit något av Lommabornas huvudvärk. 
Fastigheten ägs av Öresundslokaler med lokal ovanpå restaurang Azzurro i hamnen. Förvandla den stora butiken till bostäder har kommunen sagt nej tack till. Hänvisar till de fastlagda planerna för byn. 
”Det återstår då butiksvarianten. Vi har ett par intressenter och hoppas på att beslut i höst”, bekräftar Öresundslokalers Leif Persson för mig som trots allt inte verkar hoppa upp och jubla över beskedet. 
Med andra ord. 
Det går trögt. 
I värsta fall får Lommaborna bära med sig huvudvärken över den tomma Konsumbutiken över julen. 
”Mja...vi satsar på ett besked i höst. Vad det blir för verksamhet, är för tidigt att uttala sig om”. Leif Persson verkar lika dyster som den tronande klumpen med gapande tomma fönster mitt i Lommastråket.
Jag gissar på en julmarknad i lokalen. 
Ensam om den.
 

Inga kommentarer: