måndag 27 juli 2015

Skånes äldsta gästgiveri-en sorglig historia

Jag tog mig en högsommardag till äggakakans högborg, Dalby Gästis, ca två mil bort. Trots alla nya restauranger som slagit upp portarna i Lomma, finns det ingen som satsar på typisk skånsk mat. 
Däremot kan man få mat från Thailand, Malaysia, Italien och Japan. Någon så rejält som skånsk äggakaka existerar inte på menyerna. 
Dalby Gästis har bedrivit världshus sedan 1666. Här har alltid de skånska mattraditionerna bevarats, med en gudomlig omvårdnad. 
En av de berömda pärlorna har alltid varit just deras äggakaka med stekt rökt fläsk och lingon: en salig upplevelse för smaklökarna. 
Därför blev jag besviken då hela huset såg döende ut. Fönstren gapade död. 14 tomma ögonglober stirrade på mig. Det kändes som om jag hamnat i en skräckfilm (bilden här nedanför). 
Dalby Gästis fick nya ägare vid årsskiftet 2013/14. Sedan dess har det varit stängt. Om det öppnar igen, står skrivit i stjärnorna.
Jag skådar in i äggakakans ättestupa. 
En sorglig historia, minst sagt. 
Jag körde hem till Lomma igen. 
Det fick bli Pat Mama Gai, wokade nudlar med kyckling. Väldigt lång borta från den skånska äggakakan. 
Närmare bestämt 844 mil.

Inga kommentarer: