fredag 26 juni 2015

SVT:s Sommarlov: Hasse Andersson sommarens jultomte

”Hasse Andersson är med i Sommarlov, SVT:s barnprogram från Malmö” 
Hustruns larm gick mitt i frukosten. 
Det blev alltså ”Guld och gröna skogar” till rostbrödet i morse samt rekord i barn. 
Maken till invasion av smått som ska skapa landets framtid har sällan skådats.
Jag blev tagen av den enorma barnaskaran som mött upp för att glädjas av Hasses enormt goa utstrålning. 
”Sommarens jultomte”, slog det mig. 
Likheten påtaglig, inte minst det vita skägget. 
Landet har t om drabbats av en lustig variant av Snoddas-hysteri. 
Bandyspelaren Gösta ”Snoddas” Nordgren (1926-1981) som slog igenom i Hylands radioprogram, Karusellen, 1952. Hans ”Hadderian, Haddera...vände upp och ner på konungariket Sverige. 
63 år senare gör Hasse Andersson om bedriften.
Då ringer plötsligt mobilen: 
”Hej farfar. Det är Jonathan. Jag, mamma och lillebror är på plats. Vi kom en och en halv timme innan det började. Mamma hade med sig frukosten. Vi fick bra platser långt fram. Sedan kom det massor med barn, så vi ser knappast någonting av Hasse. Men det är kul ändå. Nu ska jag skriva till Hasse och be om en autografen. Puss farfar”
Suck...vad säger man? 
Jag bara ler.
 Ett stort härligt leende. 
Denna Hasse Andersson med sin ”Guld och gröna skogar” har gjort Sverige vackrare och snällare. 
Jag skulle t o m kunna krama om en tiggare.
(bilderna från SVT:s program-skärmdumpning)

Inga kommentarer: