söndag 14 juni 2015

Nattens nyhetsexplosion-från kungligt sagobröllop till ond bråd död

Vid självaste spöktimmen, i skarven mellan lördag/söndag i natt, gick jag ut på nätet. Jag var fylld av det sagolika kungliga bröllopet mellan prins Carl Philip och Sofia af folket, men numera prinsessa. 
Jag ville innan sängen kallade, kolla in det allmänna nyhetsläget. Då väljer man naturligtvis nätets svenska nyhetsmästare, alla kategorier, Aftonbladet och Expressen/Kvällsposten/GT. 
Jag hamnade mitt i en nyhetsexplosion av sällan skådat slag. 
Det vällde in som någon öppnat en slussport. 
Som gammal nyhetsjournalist kände jag genast den där berömda nerven; hetsen, stressen som blir till ett gift. 
Du som varit/är journalist och varit med, vet vad jag menar; 2-åring som blivit dödad av en glassbil. Magnus Härenstam död. Sagobröllopet. Skjutningar i Malmö. Bilexplosionen i Göteborg. Lisa Holm m m. 
Glädje och sorg i en salig blandning, fast mest sorg. 
Det tog tid att somna efter den nattliga nyhetsresan. 
Här nedanför skärmdumpning från Aftonbladet kl. 24.00 i natt. 
I dag ska jag studera närmare hur man paketerat alla dessa händelser i kvällspressens papperstidningar. Tippar på bröllopsbilagor. Det måste nämligen till. Tippar också på en uppgång av sidantal på grund av Magnus Härenstams död. Vi får se. Trevlig söndag och hoppas Sverige med Zlatan smular sönder Montenegro i kvällens EM-kval.

Inga kommentarer: