onsdag 24 juni 2015

Erika tillverkar sommarens brännheta nyhet

Det skadar aldrig med en välbehövlig skepsis mot alla under dunder kurer som vi matas med nästan dagligen. Kunskaperna om brännässlans goda egenskaper är däremot urgammal. 
Min svärmor brukade på sin tid bjuda på soppa, gjord på nässlor, med en ägghalva i. Smakade inte tokigt alls med lite vitpeppar. 
Frågan är sedan om min hälsa blev så mycket bättre. 
Fast nässelpulver har jag aldrig testat. 
Googlar och ser att det i dag är en stor sak för främja ens hälsa. Nästan som det är sommarens brännheta nyhet. Finns även att köpa på burk. (texten fortsätter efter bilden)
Erika Palovaara har däremot valt att tillverka sitt nässelpulver själv-se bilden här ovanför. Kanske inte så tokigt alls.
”Jag torkar dem och sen mortlar jag bladen till pulver. Nässlan innehåller ca 70 näringsämnen och alla essentiella aminosyror. Jag hade tänkt använda pulvret till te och strössla på frukostfilen/gröten men det dyker nog upp fler ändamål, typ som extra tillsats i all sorts matlagning,” berättar Erika Palovaara. 
Erika Palovaara? 
Visst ringer det en klocka. 
Det är Erika som gjort de härliga illustrationerna till min son Johans böcker om Magister Tutnäsa. 
Även om Tutnäsa utan att blinka skulle stoppa i sig Erikas nässelpulver, tror jag däremot Johan skulle fått spader, madam Palovaara. 
Lycka till och bränn dig inte.

Inga kommentarer: