lördag 30 maj 2015

Miljardärson slår världsrekord i familjens svarta får

Min sömn blev sönderhackad i natt. Nej, jag räknade aldrig några gulliga får. I stället var det ett sällsynt komplicerat och livsfarligt svart får som höll mig vaken. 
Den senaste tiden har jag fördjupat mig i historien om Robert Durst, 72 år, från en av Amerikas rikaste familjer. 
Durst-koncernen är god för närmare 40 miljarder svenska kronor. Äger mängder av Manhattans finare fastighetsbestånd. Förvaltar också Nya World Trade Center i New York. Robert Durst är också huvudperson i HBO:s lysande kriminaldokumentär "The Jinx: The life and deaths of Robert Durst". Där erkänner han också morden på tre kvinnor. 
En av dessa är hans fru som försvann spårlöst 1982. En annan är vännen Morris som han 2001 också styckade i 20 delar. 
Så där håller det på. 
Här kan vi verkligen tala om familjens svarta får. 
Världsrekord. 
Stjärnadvokater har sett till att denna seriemördare gått fri från straff?! 
Just nu sitter han bakom lås och bom i New Orleans, gripen för vapenbrott m m. 
Riskerar livstids fängelse men kan komma utlämnas till Los Angeles och dömas till döden för ett annat mord år 2000. 
Det finns också starka misstankar om många fler kvinnomord. 
Lillebror Douglas som ansvara för den framgångsrika koncernen i dag, försöker nu frysa storebror Roberts tillgångar. 
Därmed skulle han inte kunna anlita stjärnadvokaterna. 
En märklig poäng i sammanhanget som jag själv upptäckte är den här. 
Hans farfar, skräddaren Joseph Durst (1882-1974), kom som fattig invandrare till New York 1902 med tre dollar på fickan. Han grundade sin förmögenhet genom att tillverka klänningar som blev mycket populära. 
Barnbarnet Robert har som genom ett märkligt sammanträffande, haft en förkärlek att klä ut sig till kvinna. En gång t o m som dövstum kvinna. 
Robert Durst, världsrekord i den udda grenen familjens svarta får, förstörde alltså min nattsömn. 
Det är nämligen ingen hejd på galenskaperna. 
Jag får nog ta mig ett glas kallt vatten. 
Bilden här nedanför är från mars i år, då han greps i New Orleans. 
Han verkar trots allt vara vid gott mod.

Inga kommentarer: