onsdag 22 april 2015

Det glömda valet-NATTSVART!

Det här är valet ingen pratar om; 
valet att välja vem som ska få utföra sotning och brandskyddskontroll i Lomma-och Staffanstorps kommun. 
Helt enkelt valet av sotare. 
För en tid sedan fick jag en folder i brevlådan. Till min förvåning vill min kommun-Lomma-att jag röster på ett av tre alternativa föreslagna sotningsföretag. 
Förutsättning för demokrati är att folk får rösta, men ändå. 
Välja sotare? 
Borde vi inte lita på att våra valda politiker kan fixa det utan vår hjälp. Ärligt talat. 
Hur många av oss 23 000 boende i Lomma kommun är bevandrad i sotningsbranschen? 
Ytterst få. 
Om någon. 
Jag kontaktade brandinspektör Nils Persson på Räddningstjänsten Lomma-Staffanstorp, för att begripa; 
”Kommunen har upphandlat tre sotare, därför att kommunen tror på valfrihet. Taxan är fastslagen av kommunen, samma för alla tre företag,” svarar han mig. 
Inte fan blev jag klokare på det svaret. 
Hur som helst. 
Senast den 30 april ska din val-talong vara inskickad. 
I Sverige råder ordning och reda. 
Demokrati in i minsta sotflinga. Det känns trots allt rätt så skönt.
Här nedanför de tre kandidaterna man kan rösta på. 
Lycka till med valet av sotare.
Knoparmojen, på er. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller helt med dig Calle. samma svar har jag fått..... varför välja sotare, när man inte får välja skola, eller barnomsorg.... Valfrihet i en blå ask.. ;-) Mvh Lars