måndag 2 mars 2015

Utslagen och omslagen

Det var väl inte så här jag tänkt mig dagen. Bara skriva den meningen tog nästan musten ur mig. 
Schack matt. 
Rakt upp och ner. 
Finns inte mycket kvar av Rockbäck. Tur jag har rullatorn som kör mig till sängen, men först några krampfyllda meningar till. 
Så här ligger landet till. 
Jag är sedan 35 år tillbaka ett vandrande apotek, med många års erfarenhet av mediciner, både flytande och i tablettform. 
I bland går hanteringen snett. 
Det gjorde det i dag. 
Jag tog 2,5 mg Zanidip. Ingen stor dos alls. 
Det är ett blodtrycksmedel som jag tagit i många år, men långt ifrån behöver till frukosten varje dag. 
Om blodtrycket ligger OK på morgonen, räcker det med de vanliga medicinerna. Lägg då aldrig till Zanidip, heter det. 
I dag glömde jag kolla trycket och svalde den lilla pillan i hastigheten. Det skulle jag inte ha gjort. 
Efter lite mer än en timme sa det PANG och blodtrycket for ner i mina skor. Effekten är en formidabel yrsel som ger illamående, ostadighet och schack matt.
Jag har varit med om det förr, så ingen panik råder. Det släpper fram mot kvällen.
Därför rullar jag nu tillbaka till mitt sovrum för att bli utslagen och omslagen av min säng. Där mår jag just nu som allra bäst. 
Möjligen finner jag mitt blodtryck intrasslat i skosnörena.

Inga kommentarer: