måndag 9 mars 2015

Så minns jag skyttekungen Lasse Larsson

Under söndagen möttes jag av det dystra beskedet, att Lasse Larsson hastigt hade gått till de sälla jaktmarkerna, endast 52 år gammal. Minnenas kammare öppnades på vid gavel. 
Under 1980-talet blev han skyttekungen i Malmö FF, alla kategorier. I stort sett 100 procent inom straffområdet. 
Hans snabba fötter lyckades alltid peta bollen i mål. 
Snart nog kallades han för Mr Hattrick. Det var ingen hejd på Lasses målfabrikation. 
Det blev proffskontrakt med Atalanta i Bergamo, Italien. Klubbkompis med Glenn Strömberg. Tyvärr kom han ner skadad. 
På bilskolan sammanstrålade Lasse med traktens skönhetsdrottning, Fedra. Det blev mer kärlek än fotboll, om vi ska vara ärliga.  
Fast det matchen skulle visa sig inte bli helt lätt. Fedras pappa, Glauco, gjorde allt för stoppa dotterns kärlek till den blonde unge mannen från Sverige. 
Efter mycket om och men gick deras kärlek till slut segrande ur striden. Men lätt var det inte.
Det blev till slut bröllop, flytt hem till Sverige och Trelleborg samt med tiden två barn. 
Jag blev hembjuden till paret. Skrev ett fylligt reportage om deras enastående kärleksresa i Kvällsposten. 
Fedra dukade upp italiensk mat. Det blev en trivsam tillvaro tillsammans med två varma sköna människor. Något jag aldrig glömmer. 
Efter det höll vi kontakten några år in på 1990-talet. 
Senast jag träffade vackra Fedra kramades vi. 
Hon i sin tur, glömde aldrig bort min artikel. 
Plötslig finns inte alla tiders skyttekung med bland oss längre. 
Vila i frid Lasse. 
Jag sänder även mina mest kärleksfulla kramar till Fedra och barnen.

Inga kommentarer: