fredag 6 februari 2015

Braksuccè för kroglivet i Lomma

Maken till invasion på bloggen har sällan skådats. 
Nyheten om det kommande sprudlande kroglivet i Lomma som bloggen kunnat avslöja de senaste dagarna, slog ner som en läcker bomb av god mat och dryck. En sak är då säker. 
Nyheten om det kommande restauranglivet i byn var verkligen efterlängtad. Först kunde jag avslöja att redan framgångsrika Fiskboden bygger ut sin restaurang. 
Ut över detta finns det planer på en stor flotte med servering i Höje å, förtöjd vid Fiskboden. 
Sedan följde tidigare Oliveras nya namn och nya ägare. Carina, uppvuxen i Lomma gör tillsammans med sin son-inte man som jag skrev-om lyxkrogen till den italienska krogen, Azzurro. 
Och i går att större delen av SE-bankens tomma lokal vid Centrumtorget förvandlas till Slaktaren, restaurang/butik. Ungefär efter Fiskbodens koncept. Fast, viktigt att betona, inte alls samma ägare. 
Det här var nyheter som blev till en braksuccé på bloggen. 
Smaklig spis, säger man väl då.
Och välkomna åter till bloggen. 
När jag skrev om Azzurros etablering i Lomma hamn, reagerade Carina över att jag kallade hennes verksamhet för krog. 
”Det är ingen krog utan en restaurang vi ska driva, skriver hon lagom magsurt i ett mail till mig. 
Ja vad är då språkligt rätt? 
Jag undersökte saken så långt det nu gick. 
Både ock, faktiskt. 
Synonymordboken skriver tex om ordet krog: restaurang, matställe, utskänkningsställe, matservering, servering, näringsställe, värdshus, gästgiveri, källare, taverna, vinstuga, bodega, pizzeria, lokal, bar, sylta, sjapp och hak. 
För att vara på den säkra sidan, har jag skrivit till Språktidningen och ställt frågan. 
De har ännu inte svarat. 
Så var det med den saken, Carina.
Det blir nog bra ändå, ska du se.

Inga kommentarer: