måndag 2 februari 2015

Besökare från Östtimor på Calle Rockbäcks BLOGG

Det är möjligt att ni tycker jag är barnslig. Vilket är helt riktigt. 
Jag blir fortfarande glad som en liten gosse över exotiska ting. 
Ungefär som när upptäcktsresanden, Sten Bergman, under 1950-talet kom hem och berättade om sin far som var kannibal. Jag fick liksom aldrig nog. 
Därför blev jag nästan chockad över att bloggen redan vid starten 2008 lockade besökare från när och fjärran. 
Väldigt mycket USA, Ryssland, Tyskland, Kina och andra länder runt vårt klot. 
Visst, jag har ett översättningsverktyg som fixar översätta bloggen till ca 38 språk, men ändå.
Här om dagen dök det plötsligt in en besökare på bloggen, från ett land som aldrig tidigare varit min gäst. 
Från Östtimor. 
Ärligt talat. 
Jag blev alldeles nipprig. Barnet i mig vaknade. 
Östtimor? 
Var låg det landet? 
Jag googlade hit och dit och fick fram; 
Östtimor är Asiens yngsta land. Det blev självständigt i maj 2002 efter ett kvarts sekel av indonesisk ockupation. Landet ligger mitt i den indonesiska övärlden och utgörs av den östra halvan av ön Timor, som i övrigt tillhör Indonesien. Drygt 1 200 000 bor på ön. Huvudstaden Dili. Har en egen ståtlig Kristusstaty. Bara en sådan sak. 
Vackra paradisstränder och kaffeodlingar finns det gott om. 
Den ende i min bekantskapskrets som är i faggorna är bloggens egen äventyrare, Rolle af Trollhättan. 
Han reser just nu runt på Taiwan, fast det är en helt annan historia.

Inga kommentarer: