torsdag 4 december 2014

Lommapar blir slottskrögare

Löpsedeln kräver sin förklaring. 
Det nygifta paret som på den understa bilden rusar mot slottstrappan, är mycket riktigt Jane och hennes man, Kim. 
Bilden är som hämtad från sagans bröllop. Ni vet, det där med att allting slutar i den totala lyckan.
Bröllopsmiddagen på Kronvalls vinslott toppades givetvis med kronhjortsfilè. 
I söndags skrev jag om Jane som slagit igen butiken/restaurangen Fine Food. Den låg med utsikt mot Varvstorget i Lomma. Inte världens roligaste utsikt, om man säger som så.
Det är här stenarna kommer in i bilden. 
Varvstorget i Lomma byggdes med start 2008 nämligen upp med 70 000 kinesiska stenar. En ofantlig hög.
Nä, jag räknade inte "kineserna".  Jag vet ändå det exakta antalet. Stensättarchefen själv berättade det för mig, så det så. 
I dag har alltså Jane och hennes man bytt upp sig-från det stenlagda torget till slottskrögare. Det helt underbara Kronvalls vinslott på Österlen. 
Givetvis finns där också ett slottsspöke. 
Vita damen. 
”Hon är mycket vänlig,” säger Jane till mig och skrattar. 
Sagans bröllop blev alltså sann på riktigt. 
”Lycka till med slottet,” säger jag. 
FOTNOT. Kronvalls vinslott. Hemsidan. Klicka HÄR!
Rapport från Magister Tutnäsa: 
”Nu vankas det jul i Lomma. På söndag kommer tomten och hälsar på och inne på COOP sitter Johan och signerar böcker från kl 12. Perfekta julklappen. Själv sitter jag i pepparkaksdegen och kavlar upp ärmarna.”

Inga kommentarer: