söndag 21 december 2014

Lomma; Ännu lever Sveriges äldsta smällkaramell

För exakt fem år sedan, skrev jag om smällkaramellen som hänger i vår julgran. Då var den 56 år gammal. 
I dag är Sveriges äldsta smällkaramell 61 år gammal. 
Även på stenåldern hade vi barn knep och knåp, pyssel i skolan. Jag tillverkade min smällkaramell till julen 1953. 
Mamma skickade med mig en chokladrulle Roulette från Cloetta, en rulle som försvann från sortimentet, ungefär när videorullen dök upp.
Förutom min rulle i jul, finns det i dag endast ett ex bevarat. På ett museum i Vänersborg. Mörk chokladrulle. 
Min var ljus choklad med vitt/gult omslagspapper. Jag skapade min rulle som 7-åring med ytterst noggrannhet. Ansåg för övrigt det var slöseri med godis. Borde ätits upp. Inte gömmas med julpapper. 
Skulle man kunna äta chokladrullen i dag 61 år senare? 
Ja, 2009 när rullen var 56 år gammal, lät det så här: 
”Oja, den är en klenod. Unik i sitt slag”, säger Kerstin Edstam-Gabrielsson, produktutvecklare på Cloetta till mig. 
Går det att äta en sådan gammal choklad? 
”Jadå, men den är inte god. Silvervit till färgen. Du blir torr i munnen”, slutar produktutvecklaren på Cloetta. 
Den lär knappast blivit saftigare idag. 
Nej, den får allt hänga kvar i granen. 
Sveriges äldsta smällkaramell mår nämligen prima. 
Jag är otroligt stolt över min skapelse.
Älskade rullen min.
 FOTNOT. Sugen på att läsa om smällkaramellen på bloggen den 21 december 2009? Klicka HÄR!

Inga kommentarer: