torsdag 11 december 2014

Julklappshysterin skruvas upp

För så är det. 
Varje jul. 
På söndag är det nämligen den tredje advent. 
”TREDJE ADVENT! Vad säger du? Och jag som ännu knappt köpt några julklappar. Nu får jag huvudvärk.” 
Visst känner ni igen er? Det är nu allting spricker. 
Från, ”i år ska vi inte köpa så mycket julklappar” tills börsen är tömd. 
”Nu har jag bara moster Hulda, tant Karin och gamle gubben Ståhl kvar. Ja, så MÅSTE man fylla på lite till barnbarnen. Det är bara jul en gång om året. Stackars barn. Jag får inte glömma prosten Westin som begravde mamma. 
Sååå fint, visst var det? 
GUSTAV var lade du huvudvärkspulvret. Det brinner. Det är TREDJE ADVENT på söndag.” 
”När ska vi köpa skinkan?” 
”Skinkan?” 
”Lutfisken.” 
"Lutfisken?"
 "Sluta GUSTAV, annars så klappar jag till dig. Skynda, skynda...” 
”Bolaget då?” 
”GUSTAV, du tänker bara på neeöööjeeee...” 
Gustav tittar på hustrun som börjar segna samman. 
"Du tog väl huvudvärkspulvret i den högra burken. Den till vänster är dina sömnpiller"
Inget svar.
Hustrun däckad.
”Du, då sticker jag emellan med en sväng ner till bolaget, he-he.”

Inga kommentarer: