lördag 6 december 2014

Idolen som kraschade

Jo, det är jag som gapar så stort på bilden. Slipsen t o m på svaj.
Åren går. 
Låt oss ta det från början. 
I tidig ungdom lirade jag gitarr, piano, cittra, blåste sax och Gärdebylåten på nyckelharpa. 
Min bästis (fortfarande), Leif Georg, plingade också gitarr, drog i bälgaspelet och så sjöng han med en ljus fin stämma. 
Kanske inte precis rock`n`roll, men ändå. 
Det skulle startas ett band. 
Erövra världen. 
Texas Rangers, löd det tuffa namnet. 
Det blev inget band, men härliga minnen lever för alltid kvar. 
Flera år senare, gjorde jag en idol satsning på egen hand. 
Tidningen SE triggades av stortruten (han kallades så då), boxaren, Cassius Clay/Muhammed Ali . 
Man drog i gång tävlingen, Sveriges största trut. 
Skicka in en bild på din uppmätta trut, löd stridsropet. 
Jag gjorde naturligtvis det. 
Resultat; idolen som kraschade. 
Det blev mest ett enda stort gap av hela skiten.
Jag satt och tänkte på det här i går, när jag såg Idol. Bandat. Vem vill missa På Spåret (för svårt) eller Skavlan (mycket bra)? 
Lisa Ajax, 16 år vann Idol. Vilken supertalang. Helt klart bättre röst än Carola, när hon sjöng Främling som 16-åring 1983. 
Tvåan Mollie, 18 år, även hon en sångfågel av Guds nåde. 
De båda sångfåglarna hade platsat i Leif Georg och mitt band. Texas Rangers hade blivit en världssuccé. 
Garanterat. 
Inget snack om saken.
I bland blir man medveten om sin ålder. Allt är nämligen mer än 50 år för sent. 
Skit också. 
Jag tror jag skippar anmäla mig till Idol 2015. 
FOTNOT; TV4 allt om Idol.

Inga kommentarer: