lördag 29 november 2014

Smoking gun

Rykande pistolen! 
Det är inte ofta bevisbördan finns där; smoking gun, ett avgörande bevis för ett brott eller liknande handling har begåtts. 
Saken är nämligen den. 
För några år sedan blev jag som så många andra en modern mobilnörd. 
Visst var det kul att picka sig fram i tillvaron. Kameran i mobiltelefonen höll hög standard. 
Snart nog kom Samsung med en ny fräsch uppdaterad mobiltelefon. Då slocknade min. 
Batteri döden. 
Jag gick till min mobilhandlare och sa som det var. 
”Jag måste få köpa ett nytt batteri. Helt död.” 
”Det blir alldeles för dyrt för dig, om du ska köpa ett nytt batteri. Du har tur. Samsung har precis kommit med en uppdaterad telefon.” 
Det slutade med att jag, en förtappat sate, vandrade hem med den nyare manicken. Utrustad med ännu bättre kamera, appsystem m m. 
Så gick det något år, knappt två. 
Läste för en tid sedan i bladet att Samsung kommit med ännu en modernare mobiltelefon. Man kan t o m ta sig egen puls med den. Mobilkameran något i hästväg. 
Jag hann knappt läsa färdigt meningen. Min relativt nya mobil började trilska. 
Batteriet dog. 
Död. Gått "over the hill". Hädangången. Hemkallad, fast denna gång sakta men säkert. 
Några dagar senare ser jag helsidesannonser: 
”Köp en ny smartphone. Betala med din gamla.” 
Jaha, då sitter man i skiten igen. Nu börjar man fatta grejen. 
De jävlas med oss. 
Laddar i hemlighet ur batteriet.

Visst är det en brottslig handling? 
Tvingar på oss en ny mobiltelefon. 
Smoking gun-fast inte på bio utan i verkligheten. 
Det är då själva fan. 
Är det bara jag som blir förbannad?

1 kommentar:

bgp sa...

Ett nytt batteri kostar ca 300kr.
Bättre än att köpa ny telefon