fredag 14 november 2014

Lejontämjaren drog ut Janne Josefssons tänder

När jag växte upp, var det fritt fram med rovdjur på cirkusar. Det var inget ovanligt med rytande lejon och tigrar i sågspånen. 
Mest gillade jag lejonen. 
De var så mäktiga. 
Såg alltid livsfarliga ut. 
Fast allra mest gillade jag lejontämjaren som visade ett sådant mod. 
Jag bestämde mig för att bli lejontämjare när jag blev stor. 
1963 förbjöds rovdjuren på cirkusarna i Sverige. Jag blev aldrig någon lejontämjare. Lika så bra det. Dessutom fick jag veta att man drog ut lejonens tänder.
Nu läser jag i dagens Kvällsposten om att lejontämjaren Ingvar Kamprad, bjöd hem skjutjärnet och lejonet, Janne Josefsson och Uppdrag Gransknings ansvarige utgivare Nils Hanson, till Småland på en bit mat. 
Käket brassade Ingvar Kamprad själv. Måltiden avrundades med småländsk ostkaka. 
UG har som bekant granskat möbeljätten hårt. 
Nu tyckte Kamprad att han gjort fiasko. Tala om att vara smart. 
Det blev alltså ett försoningsmöte över ostkakan. De blev t o m personliga med varandra i cirkusmanegen. 
Lejontämjaren (Ingvar Kamprad) drog ut tänderna på sitt rytande lejon (Janne Josefsson). Alltså precis vad som händer på verklighetens cirkusar. 
Jag säger då det. 
Läs om mötet i Kvällsposten.

Inga kommentarer: