måndag 3 november 2014

Panzarmage i Indien

Tänk att det skulle ta lite mer än 68 år innan man fick telefonsamtal från Taj Mahal, Indien. Nu har det i alla fall äntligen inträffat. 
Telefonen brölade plötsligt till. 
"Hej, det är Rolle. Jag är i Taj Mahal". 
"Var sa du?" 
"I Taj Mahal". 
Telefonsamtal från Taj Mahal. 
I Indien.
Inte var dag precis. Jag älskar sådant här. Dessutom från en annan 70-årig åldring. Det måste vara Sveriges häftigast telefonsamtal i pensionärsklassen. I alla fall för stunden. 
Det är alltså bloggens egen äventyrare, Rolle af Trollhättan, 70 år, som är på tråden. 
Senast jag talade med honom hade han precis landat i Katmandu, Nepal. 
Efter att ha fräst omkring på en mc i Himalayas väldiga bergsmassiv under några veckor, har äventyret gått vidare. Till ett av världens mest berömda turistmål. 
Taj Mahal i Indien. 
Tala om krutgubbe till pensionär. 
Frisk som en nötkärna krävs. 
Och våghalsig, för han reser alldeles ensam. 
Makalöst.
Det blev inte världens längsta samtal, om man säger som så. 
Rolle af Trollhättan bodde på ett tvåstjärnigt hotell. Varit nere i staden Agra på en lokal krog. Turistkrogar är inget för Rolle. Nej, så skitigt och jävligt som möjligt är melodin. För att fixa det krävs det i Indien dubbla panzarmagar. 
"Jag åt chicken tandoori, brödet nani och dall". 
"Jaha". 
"Till det drack jag King, en lokal öl. Smakade alldeles utmärkt". 
Rolle lät trött på rösten, fattas bara annat. Han är inte precis någon ungdom. 
I dag fortsätter hans Indienresa. 
Ja, du milde min tid. 
På tal om Taj Mahal. 
Här nedanför ser ni allt som är förbjudet att ta med sig in i helgedomen. 
I stort sett allting. 
Lycka till i Indien, Rolle. 
Vi håller tummarna för att din dubbla panzarmage är i fin form.

Inga kommentarer: