söndag 16 november 2014

Förvandlingen

Varför förvandlas en sådan gudomligt snäll människa som jag till ett monster? 
Det slår aldrig fel. Samma visa varje gång.
Den här förvandlingen inträffar ALLTID, när vårt älskade landslag i fotboll inte lyckas vinna sina kvalmatcher till EM eller VM. Då är det som jag står där i mitt laboratorium och sväljer en grön besk vätska ur ett provrör. 
Plötsligt börjar det rycka och ryka från kroppen. Det följs upp av ljudet från knäckta revben. Håret växer som på en apa. Över hela förbannade kroppen. Fingrarna kroknar som livsfarliga griptänger. Tänder och fötter växer. 
Dr Jekyll har förvandlats till mr Hyde.
Monstret ryter över Erik Hamrèn som mest har ett landslag som lirar oavgjort, när det är endast vinst som räknas. 
Montenegro. 
Jag säger bara Montenegro. 
Ett pytteland med 625 266 invånare (Wikipedia). Lätt som en plätt. Förbundskapten Hamrén har för många stolpskott på planen. Zlatan är ack så ensam. Något är genuint fel med laguttagningen. Det funkar inte. 
Jag sopar högernäven med full kraft rakt in i ett ställ med provrör som splittras och regnar ner över bordsytan. 
Monstret i mig ryter och skriker. 
Den gudomligt snälla människan är förvandlad. Det kunde absolut inte bli värre om ens taket föll ner.
”Besviken,” säger Hamrèn. 
Vem fan är inte besviken? 
Fast jag börjar fatta förvandlingen. 
Jag säger bara Moldavien. 
Nästa EM-kvalmatch den 27 mars nästa år. 
Jag får nog köpa nya provrör.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tycker dock inte man ska belasta Hamrén för mycket för den här pinsamma insatsen.
För oavsett ledarskap måste det finnas nåt material att jobba med också. Det gör det inte med det här landslaget.
Mer rädda att förlora än att våga gå framåt och detta mot Montenegro.