fredag 31 oktober 2014

Spamträsket

För att rensa upp i träsket, borde man kalla in Clintan. Helt klart värt en handfull dollar. 
Ta en titt på listan här nedanför. Det är spam jag fått under dygnet den 30 oktober. 
Även det sista som noterades för den 29 okt, 13 stycken.
Så här ser det alltså ut. Ofta är det många fler. Allt kastas utan att öppnas. Det är en självklarhet. 
Den här gången gjorde jag ett undantag. Det spam som jag ringat in undersökte jag. 
Howard G. Buffett Foundation. 
Namnet Buffett. 
En klocka ringde. 
Det visade sig vara sonen till Warren Buffett, en av jordklotets rikaste personer. 
Jag skrev om familjen Jultomte på bloggen i går. 
På grund av min trevliga uppenbarelse skulle jag få 1 500 000 dollar. Jag behövde bara skicka in person-och bankuppgifter osv. 
Ja, ni känner igen bluffen.
När jag grävde vidare, visade det sig att familjen Buffett blivit kapad. 
På Howard G. Buffett Foundations hemsida fick jag upp ovanstående varningstext. 
Citerar slutklämmen: 
”Denna e-post eller liknande kommunikation är inte på något sätt kopplade till Howard G. Buffett Foundation eller Howard G. Buffett. 
Svara inte på e-post eller klicka på länkarna. 
Vidarebefordra alla bedrägliga e-postmeddelanden till Internet Crime Complaint Center (IC3), ett samarbete mellan Federal Bureau of Investigation (FBI) och National White Collar Crime Center (NW3C) genom att besöka http://www.ic3.gov/default.aspx.” 
Så var det alltså med den saken.
Det där med att koppla in Clintan kanske inte är så pjåkigt. Han kanske ställer upp för några få dollar mer?

Inga kommentarer: