onsdag 15 oktober 2014

Slipad

Det här är Albert Einstein, om nu någon mot förmodan inte skulle känna igen honom. Han anses som den vassaste kniven i lådan som världen skådat.
Albert var både slipad, begåvad och ett geni. 
Ordet Einstein finns t o m i synonymordboken för ordet geni. 
De flesta av oss kan i bästa fall hoppas på att vara någorlunda slipad. Om inte så fixar en hel del att vara slängd i käften: en burdus typ, ordvrängare, aldrig svarslös osv. 
Svårare är det då att alltid framstå som klok. Äga ett gott förstånd. Helt enkelt vara begåvad. För inte tala om geni. En Einstein, helt enkelt. 
Jag tänker ofta på den här trippeln, när jag hör våra partiledare prata. De bör helst äga hela utrustningen i knivlådan. 
Olof Palme ansågs vara en sådan, men inte Håkan Juholt. 
Vänsterledaren C-H Hermansson ansågs slipad, men inte den röda brodern, Lars Werner. 
Hur slipade är då dagens partiledare? 
Ganska gott, vill jag säga. Helst behöver du som sagt var, äga hela utrustningen. Annars blir du inte långvarig. 
Det krävs både list (slipad), skärpa (begåvad) och ljushuvud (geni), för att enbart ta dig fram till posten som partiledare. När du väl är där räcker det inte med alla knivarna i lådan. 
Håkan Juholt (s) hade inte något entourage=sitt folk, med sig in i maktens topp. Där satt i stället ett gäng dolda makthavare inom partiet, läs Mona Sahlin mfl, och väntade med slipade knivar. 
Äger man då inte ens den här trippeln, blir man ett lätt offer. 
Anna Kinberg Batra är moderaternas hetaste kandidat till partiledarposten efter Fredrik Reinfeldt. Hon äger hela knivlådan. 
Hur hennes entourage ser ut, har jag ingen aning om, för så slipad är jag inte. Fast någonting säger mig, att Fredrik Reinfeldt själv har slipat alla hennes knivar i lådan.

Inga kommentarer: