torsdag 2 oktober 2014

MFF-bragden: Rapport från en TV-soffa

Enligt bibeln sänder Gud sina straffdomar över folket. 
Jag måste ha levt ett väldigt syndigt liv. 
Den allvarliga olyckan jag råkade ut för den 3 april stoppade mig. Jag tvingades följa matchen mellan MFF-Olympiacos hemma i TV-soffan i Lomma. 
Värre straff än så, kan icke en son, född av Guds moder, råka ut för. 
Rena rama straffbataljonen. 
Resten av familjen var naturligtvis på matchen. Fick uppleva miraklet på plats. 
Malmö FF skrev fotbollshistoria. Slog den grekiska mästarklubben med 2-0 i Champions League.
Hustrun kom hem efter matchen. 
Hes som Louis Armstrong. 
Trycket på arenan formidabelt. 
Trycket i TV-soffan som en lerig skyttegrav i första världskriget. 
När Markus Rosenberg gjorde 1-0 i första halvlek, skrek jag försiktigt. Precis så högt som en förtappad sate skriker ut sin nöd. För en utomstående lät det naturligtvis beklämmande. 
När så Markus Rosenberg slog in 2-0 i slutet av andra halvlek, inträffade något förunderligt. Herren hör bön.
TV-soffan exploderade.
Ja, hela rummet fylldes av ett ljusblått sken. 
Lampan i fönstret förvandlades till en förbannad bengalisk eld. 
Och nu skrek jag. 
Rakt ut. 
Allt vad mina stämband bar. 
Jag kände mig tokigt glad. 
Ville krama hela världen. 
Fick nöja mig krama termosen med en skvätt kaffe kvar. Lika sunkigt som den grekiska ekonomin. 
Malmö har fått sin egen Gud bland de grekiska gudarna. 
Markus Rosenberg. 
Själv ber jag till vår Herre Skapare om nåd. Måtte det även gå vägen mot Juventus och Atletico Madrid. 
Amen.

Inga kommentarer: