fredag 24 oktober 2014

Lomma kyrkogård förvandlad till monsterplats

Visserligen är det snart Halloween, men ändå. 
Döm om min förvåning, när jag besökte min mammas grav i veckan på Lomma kyrkogård. Gravstenen hade spänts fast med en variant av ett spännband samt stagats upp med en stör liknande föremål. 
Det såg inte klokt ut. 
När jag såg mig omkring, hade de flesta gravstenarna på den annars så fridsamma kyrkogården, samma utrustning. 
Jag kan inte hjälpa det. 
Jag kom och tänka på monstret Hannibal Lecter. 
Ni vet det där fasansfulla människoätande monstret i Anthony Hopkins tappning. Filmen blev i början av 1990-talet en världssuccé.
Orsaken till att kyrkogårdsförvaltningen i Lomma församling spänt upp/fast riskfyllda gravstenar, beror på att det har inträffat olyckor med gravstenar som vält. 
För några år sedan inträffade t o m en dödsolycka i Bollebygd. En gravsten välte över en liten flicka som dog. 
I brevet från förvaltningen som jag fått, står det att mammas grav saknar dubbning. 
”Där finns dubbningar, men vi sätter dit lite extra lim,” säger GRF Gravvårdar som satte upp stenen till mig. 
Liknelsen med Hannibal Lecter är inte alls fel. 
Gott Folk! 
Halloween nästa helg. 
"Bus eller godis?"
"Lim. Tack!"

Dagens ROS:
ger jag till dr Annika Widerberg på Handkirurgen i Malmö. Tack för din stora omsorg och att jag fått ta del av din kunskapsflod. Nu kan jag åter peka finger, t.ex. åt ubåtsjakten.

Inga kommentarer: