måndag 20 oktober 2014

En världsomsegling med ubåt från Lomma

När jag var barn på stenåldern, som ett slyngel sa i TV för en tid sedan om 1950-talet. Fanns det en serietidning som hette Illustrerad klassiker. 
Jag vill minnas att den tog mig med in i en totalt okänd värld av spännande klassiker som, Den siste mohikanen, Moby Dick, Vilhelm Tell mfl. 
Inte att förglömma Jules Vernes, En världsomsegling under havet. Ubåten Nautilus med kapten Nemos som var med om de mest spännande äventyr på havets botten. 
Ubåt? Hett i dagarna. 
Menade författaren Jules Verne (1828-1905), med vidunderliga äventyrsromaner samt mästerliga science fiction, en rysk ubåt? 
Nej, knappast.
Jag satte i gång och googla efter omslaget. Det skulle visa sig inte bli så lätt. 
I stället fann jag drös med andra härliga omslag från illustrerade klassiker. 
Jag fick hålla fast mig i stolen, för inte flyga bort i drömmarnas värld, alltså till stenåldern. Skam den som ger sig. 
Visst fann jag omslaget. Känner dock icke igen det från 1956, då numret kom ut. Men vem fan kan begära att man ska komma ihåg allting.
Jag hamnade också på den svenska Försvarsmaktens hemsida. 
Mitt i röran bland klassiker. 
En världsomsegling under havet är lika så god som vilken världsomsegling under havet som helst. 
Tydligen. 
Det är väl inte en saga vi ser utspelas i Stockholms skärgård? 
Ryssland har i alla fall haft fina sagoberättare. 
Andra sidan ska Löfvens regering snart lägga fram sin budget. 
Marinen behöver alltid pengar. 
Precis som flygvapnet signalerade om ryska stridsplan i svenskt luftrum för en tid sedan. 
Ska bli spännande och se vad armen bjuder upp till för dans. 
Kan vi möjligen tänka oss ryska tanks i Sareks fjällvärld? 
Nämen, vad tänker och skriver jag?
Usch då. 
Ursäkta mig. 

Inga kommentarer: