söndag 26 oktober 2014

Brutala Kongovåldtäkter slog ut tramset

I bland gör man rätt saker här i livet. Utan att egentligen förstå förrän efteråt, så rätt det kan bli. 
Tokrätt blev nämligen mitt blogginlägg om Kongoläkaren, Dr Denis Mukwege, som var gäst hos Skavlan. 
Här hade jag förberett ett helt annat blogginlägg i god tid med Baywatch-stjärnan Pamela Anderson. Till och med trixat samman en löpsedel-se ovan. 
Bakgrunden är den här: 
Tidigt i höstas fabulerade jag en historia på bloggen med Pamela i huvudrollen. Jag hittade på att bönan skulle komma till Lomma och dela ut ett fint kulturpris. 
Självklart kopplade jag in kommunens starke man. Kommunhövdingen själv, Anders Berngarn. 
Det blev hur skönt galet som helst. 
Fast allt var ett skämt. Tryckte själv det var rätt så kul. 
En överraskning i underhållningsbranschen.
En tid senare trumpetas det plötsligt ut att Pamela Anderson verkligen kommer. Fast till Sandviken av alla ställen. 
Dessutom som gäst hos Skavlan. 
Jag tyckte naturligtvis att jag borde hänga på med ett blogginlägg. Följa upp min egen lustighet. 
Då dyker den här Kongoläkaren upp i programmet. Det vänder upp och ner på alla mina planer. 
Hans starka berättelse om de brutala våldtäkterna i Kongo skakade om mig i grunden. 
Jag spolade tramset om Pamela Anderson. 
Skrev i stället ett blogginlägg om läkarens kamp för att rädda Kongos kvinnor och barn. 
Nu i efterhand har det visat sig; jag tog rätt beslut. Mitt hjärta fick styra mig. Inlägget blev nämligen en stormande succè. 
Så många bloggläsare under en och samma dag till ett inlägg, är ytterst ovanligt. 
Spik rakt i topp bland över 2653 inlägg på bloggen. Dessutom en lördag. Normalt går alltid bloggbesöken ner under helgerna.
Jag blir alldeles varm. 
Tack alla ni. 
Nu vet jag att jag verkligen fick ut mitt lilla rop till omvärlden: 
Stoppa de brutala våldtäkterna i Kongo! 
Det kan inte bli så mycket bättre.
Läs också Magda Gads artikel i Läkartidningen. Klicka HÄR! Genom Läkarmissionen kan du ge ditt bidrag. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: