lördag 27 september 2014

Switch on! Lommabors datamörker varade i över 30 timmar

Det började straxt efter kl. 16.00 i torsdags eftermiddag. 
Plötsligt när jag satt uppkopplad på nätet, kopplades jag ner. 
Den stora vida världen, Internet, bara försvann. Dog framför mina ögon. 
Stendöd. 
Krasch. 
Ni vet hur det känns. 
"Vad i helvetet hände?" 
Desperation. 
Kabelbrott? 
Strul. 
Man klickar och letar och letar och klickar och svär och gormar, men ingen kontakt. Man känner sig ensammast i hela världen. Värre än vinterkräksjukan.
Till slut ringde jag min bredbandsleverantör, Glocalnet.
Väntans tider. 
Till slut en röst i luren:
"Det är massor av Lommabor som ringer. Ja, hundratals", säger min support på Glocalnet till mig. Utan att tappa fattningen. 
"Driftstopp. En switch har lagt av. En tekniker jobbar på det. Det ska snart vara i funktion igen." 
Snart visade sig bli i över ett dygn. Ja, mer än 30 timmar.
Vad är du en switch? 
Jo, en växel. 
En nätverkskomponent som styr datatrafik mellan olika noder i ett nätverk. Fast detta kunde jag inte ta reda på förrän i i dag, lördag morgon, då våra datorer åter fungerade. 
Visst är det härligt att åter kunna googla. Det var endast Glocalnets kunder i Lomma som drabbades av driftstörningen. 
Hur som helst. 
Nu funkar det åter. 
Håll alla tummar och tår, för att det håller. Det ska nämligen bara FUNGERA. Alltid.
Switch on!  

Inga kommentarer: