fredag 5 september 2014

Lomma: Jag har Sveriges första rullator med Helan & Halvan TUTA!

Hur kom jag då på den geniala idén att utrusta Gudfadern (min rullator) med en vanlig gummituta? 
TUT-ljudet är berömt från filmerna med de underbara komikerna, Helan & Halvan. 
Jag upptäckte rätt snart, att medmänniskorna i allmänhet inte tog någon större notis om oss arma satar till rullatorfolk. Helst vill man inte se att vi finns till. 
Så är verkligheten, Gott Folk.
Cyklar har ringklockor. 
Ja, allt annat som rullar har någon form av tuta eller ringljud. 
Rullatorn har ingenting. Ingen varken hör eller ser oss komma. Livsfarligt.
Ta bara en hörna med obefintlig sikt. De är många. Då tutar jag. 
”Hallå, jag finns till. Se upp”! 
Numera ler alla mina medmänniskor förtjust, när jag kommer och tutar med min mysiga gummituta. Ingen blir förbannad. 
”Vilken bra idè. Vem har kommit på den”? 
”Jag”, svarar jag stolt och klämmer av en liten tuting. 
”Väldigt bra. Den uppfinningen får du ta patent på”.
Nej, jag kan inte ta patent på en tuta, köpt hos Clas Ohlson för 69 spänn. Monteringen busenkel. Det klarar de flesta av. 
Även Harpo Marx, ni vet en av Bröderna Marx, blev berömd för sin gummituta. En enorm sak han gömde i sina kläder. När som helst kunde det börja tuta.
Roligt?
Ja, mycket.
En annan gång ska jag berätta om en annan rullstolsinnovation. Gudfadern (alltså min rullator) rullar nu också tryggt fram mig i mörker. 
På rullatorn har jag numera en belysningsanordning för mörker rullandet: en ficklampa.
LYSande. 
Svårare än så är det alltså inte. 
TUT på er så länge.
Kul att vara uppfinnare. 

Inga kommentarer: