onsdag 24 september 2014

HALLÅ! Kampen om Lommaborna trappas upp

I morse-onsdag-begåvades min brevlåda med ett nytt annonsorgan. ”hallå!”, med litet h, lyder just det käcka namnet. 
En usel gjort produkt.  Visserligen gratis, men ändå.
Under falsk flagg försöker man sälja ut blaskan som seriös journalistik. 
”Lögn och förbannad dikt. Annonsorgan, är just vad det är”! 
Skriker jag så jag blir hes. 
Det hjälper inte ens att det är vår stora drake i södra Sverige, Sydsvenskan, som nu utmanar vår andra annonstidning, Lommabladet, om marknaden. 
Skribenten i Lomma kallar sig själv för f d kontorsråtta. 
Men, hallå där! 
De riktiga journalisterna på Sydsvenskan må gråta blod. 
För inte tala om Gunilla Lundström som var redaktör för den massiva boken om Sydsvenskans första 150 år. 
Jag läste detta praktverk i somras. Tidningsnörd som jag är, så rann honungen från varje sida. Härligt lysande, Gunilla. En skön resa med en klassisk tidning.
Och nu en kontorsråtta.
Välsignad av Sydsvenskans vd, Lars Dahmén, som ska servera oss Lommabor seriös journalistik. Sicket skitsnack.
Hallå där, någon jävla ordning får det allt vara. 
Även i tidningsbranschen.

Inga kommentarer: