torsdag 4 september 2014

Jan Guillou-Supermannen! Tacka HATARNA för succén

Jämt och ständigt denna Superman till författare, journalist, debattör, jägare och fan och hans moster. 
Jan Guillou är på sitt vis en variant av Ernst Kirchsteiger: antingen hatar folk honom eller så höjs han till skyarna. Älskas över alla hinder. 
Inga jämförelser i övrigt. 
Däremot är garanterat alla landets författare avundsjuka på Supermannens förmåga att virvla runt i publiceringsmaskinen. Hans nya bok som ingår i släktkrönikan kommer att sälja smör. Mycket tack vare HATARNA!
Jan Guillous senaste bok, ”Att inte vilja se” (Piratförlaget), hade inte ens hunnit landa på bokhandelsdiskarna, förrän ett gäng forskare, författare och journalister anklagade honom för historieförfalskning. 
Det var Supermannens fiende nummer ett som slog till. Fiina DN. 
Det mest egendomliga är att boken inte ens hade kommit ut. Man behövde alltså inte ens ha läst Supermannens senaste bok innan slakten började. 
Det är helt otroligt. 
Jan G har nu fullt upp med att ränna runt bland TV-kanaler och förklara sig. Det gör han mer än gärna.
I dag tittade jag in på Akademibokhandeln, Burlövs köpcentrum. 
Var fann jag Supermannens omstridda bok som nyligen släppts? 
Jo, mitt i själva gången in i butiken. 
Jag fick se upp, så jag inte krockade rullatorn med bokhögen. Det är en placering som alla författare hade älskat. 
Tyvärr är den platsen enbart reserverad för Supermannen. 
HATARNA gör sig icke besvär.

Inga kommentarer: