fredag 12 september 2014

Ingen politisk röra i Lomma

Flickan på löpsedeln är 10 år gammal. Hon är elev vid Kyrkskolan i Danderyds kommun. 
Det är en framåt elev som gillar idrott, samhällskunskap och svenska. 
Om framtidens färd, har hon ingen aning om. 
Det är några år in på 1960-talet. 
Ännu några år senare står gossen tillsammans med sina klasskamrater uppradade framför Vinstorpskolan i Lomma. 
Gossens passion i livet är söndagens matinéföreställning i byn. Om framtiden vet han inte mycket.
”Plötsligt fick jag en kastat krita i huvudet. Jag var en stökig elev. 
Det var vår nya lärare, Anders Berngarn, som kastat kritan. Känner du honom”? 
Chauffören som körde sjuktransporten jag åkte med till Lund i våras, skrockade förtjust. 
”Jag glömmer det aldrig. Han var en fantastisk lärare. Tack vare honom, har det gått bra för mig i livet”. 
Jag tackar för den underbara historien. 
Nåväl, gossen på bilden växte upp i Lomma. Anders Berngarn blev till slut rektor och moderat kommunalråd i Lomma. 
Byns hövding. 
Nästan som i biosalongen.
Även den flitiga flickan i Danderyd blev rektor. För TRE skolor i Danderyds kommun. 
Inte nog med det. 
I Lomma blev Lisa Bäck skolchef 1998. I Eslöv 2006. 
Tala om tunga meriter från skolvärlden. 
Efter förra valet är hon socialdemokratisk oppositionsråd i Lomma. 
Det är inte alltid lätt i ett moderatfäste som Lomma. Fast någon politisk röra i Lomma kommun blir det inte. 
De båda f d rektorerna vill ha ordning och reda i klassen. 
De politiska spelreglerna är fast förankrade. 
Anders Berngarn kommer aldrig att behöva kasta en skolkrita i huvudet på Lisa Bäck. 
Fast andra sidan. 
Det hade varit en spännande utveckling i de kommunalpolitiska irrgångarna.
Vattenläcka-vägar avstängda!
Lomma kommuns hemsida. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: